Elevspecifika stödåtgärder inom den grundläggande utbildningen
- Om de gruppspecifika stödformerna inte är tillräckliga, kompletteras stödet med elevspecifika stödåtgärder. De utgår från elevens individuella behov. Stöd ges regelbundet under en längre tid. De elevspecifika stödåtgärderna ordnas med beaktande av elevens bästa och ges i första hand i elevens egen skola.
- Undervisning som ges av en speciallärare delvis i en smågrupp och i samband med annan undervisning
- Undervisning som ges av en speciallärare eller en specialklasslärare i en smågrupp
- Undervisning som ges av en specialklasslärare i en specialklass
- Tolkningstjänster
- Biträdestjänster
- Hjälpmedel
Undervisning som ges av en speciallärare eller specialklasslärare i en smågrupp och undervisning som ges av en specialklasslärare i en specialklass skiljer sig enligt följande: den först nämnda riktar sig till ett eller flera läroämnen, varvid specialklassläraren eller specialklassläraren undervisar i mer än hälften av läroämnet i fråga, medan den andra innebär att eleven ges undervisning av en specialklasslärare på heltid i alla läroämnen.
Eleverna har rätt till att avgiftsfritt få sådana hjälpmedel samt tolknings- och barnspecifika stödåtgärder inom förskoleundervisningen som de behöver för att delta i undervisningen.
Elever med hörselskada, synskada eller talskada, och elever som behöver tolkningstjänst för att delta i undervisningen, har rätt till tolkningstjänster.
Dessutom kan följande fungera som stödformer:
- avvikelse från den grundläggande utbildningens lärokurs eller målen i den lokala läroplanen och
- ordnande av grundläggande utbildning för en elev med en funktionsnedsättning, en sjukdom eller begränsad funktionsförmåga.
Man kan avvika från den grundläggande utbildningens lärokurs eller målen i läroplanen på tre sätt:
1. Framskridande i studierna enligt målhelheter planeras för eleven individuellt, och det möjliggör att eleven genomför sina studier snabbare eller långsammare än sin årskurs.
Framskridande i studier enligt målhelheter ersätter framskridande i studierna enligt årskursvis undervisning. För närvarande utvärderas situationen för elever som inte framskrider enligt sin årskurs under läsåret 2025–2026. Efter bedömningen övergår eleven antingen till att studera årskursvis, eller så fattas ett förvaltningsbeslut gällande elevens framskridande i studier enligt målhelheter.
2. Avgränsning av lärokurs motsvarar nuvarande individualisering av läroämnets lärokurs. Om en elev i något läroämne har en avgränsad lärokurs studerar hen enbart en del av innehållet eller innehåll som hör till en lägre årskurs.
Studieinnehållet och inlärningsmålen beskrivs i hens plan för stöd. Bedömningen genomförs som verbal bedömning. Den avgränsade lärokursen antecknas i avgångsbetyget med den tekniska beteckningen *5.
3. En elev kan tillfälligt befrias från att fullgöra lärokursen i ett läroämne på grund av sitt hälsotillstånd. Befriandet kan räcka högst fyra månader. Hälsotillståndet ska bevisas av en yrkeskunnig inom hälso- och sjukvården. I förvaltningsbeslutet riktas det tillfälliga befriandet till de nödvändiga läroämnena.
Avvikelse från lärokursens innehåll och mål i läroplanen är en åtgärd som inskränker på elevens grundläggande fri- och rättigheter, därför används den endast i sista hand som stödform.
Ordnande av grundläggande utbildning för en elev på basis av funktionsnedsättning, sjukdom eller begränsad funktionsförmåga som påverkar inlärningsförmågan (träder i kraft fr.o.m. 1.8.2026)
För den förlängda läropliktens del träder lagändringarna i kraft 1.8.2026. I fortsättningen fattas ett beslut om tidigarelagd läroplikt för 5–6-åriga barn. Inom den grundläggande utbildningen fattas beslut om undervisning för en elev med en skada, sjukdom eller begränsad funktionsförmåga.
Med skada avses till exempel en syn- eller hörselskada, intellektuell funktionsnedsättning eller omfattande inlärningssvårigheter.
Med sjukdom avses en sådan allvarlig sjukdom som påverkar elevens kognitiva färdigheter och funktionsförmåga och därmed även elevens inlärning och skolgång, oftast omfattande.
En sådan långtidssjukdom som inte påverkar barnets inlärningsförmåga (t.ex. diabetes) kan beaktas med andra undervisningsarrangemang, så som med stöd av en skolgångshandledare.
Med begränsad funktionsförmåga avses faktorer som omfattande påverkar hur man klarar sig i vardagen, den dagliga delaktigheten och välmåendet, samt orsakar hinder och omfattande hjälp- och stödbehov hos eleven.