Hur bedöms stödbehovet?
Inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen:
Bedömningen av stödbehovet inleds när lärarna konstaterar att de gruppspecifika stödformerna inte räcker för att stödja elevens lärande och deltagande i undervisningen.
Lärarna bedömer stödbehovet. Elevens vårdnadshavare ges möjlighet att delta i bedömningen. Vid behov kan också elevvårdens personal eller andra sakkunniga delta.
Elevens åsikter och tankar ska utredas och beaktas.
På basis av bedömningen av stödbehovet görs en plan upp för genomförandet av stödet. Ett förvaltningsbeslut görs där de elevspecifika stödåtgärderna framgår.
Inom gymnasieutbildningen:
Målet är att ge stöd omedelbart när behovet av stöd framkommer.
Stödbehovet bedöms i början av gymnasiestudierna och senare under dem.
Lärarna bedömer stödbehovet tillsammans med den studerande och vårdnadshavaren. Vid behov kan också elev- och studerandevårdens personal eller andra sakkunniga delta.
Ett förvaltningsbeslut om specialundervisningen fattas.